TROVÄRDIG, INFORMERAD, ANSVARSFULL
Unga reportrars etiska kod
– för skapande, publicering, och delningar på nätet
Håll dig till sanningen:
Bidra inte till ryktesspridning: Sprid inte falsk information. Kontrollera alltid om informationen är korrekt innan du delar den, och presentera alltid dina källor för din publik. Det är din plikt som reporter att kontrollera trovärdigheten i all information du publicerar, även när du citerar någon annan. Journalister måste söka bevis för det de publicerar även om informationen verkar sann och intressant vid första anblick. Alla har fördomar. Därför kan en journalist inte gå på magkänsla eller intuition – de behöver bevis.
Kontrollera källor: Var försiktig med vad du publicerar. Allas åsikter är inte värda att nämnas i en journalistisk artikel. Utvärdera om personen du intervjuar är insatt i ämnet du skriver om. Om du publicerar statistik eller forskningsresultat från en organisation, behöver du undersöka om du kan lita på dem.
Skilj på åsikter och fakta: Klargör tydligt vad som är åsikter och vad som är fakta i ditt innehåll. Kvalitetsmedier har olika avdelningar för nyheter och åsikter. Åsiktsartiklar ska alltid märkas som åsikter eller kommentarer. Din åsikt eller en persons åsikt räcker inte för att skapa en nyhetsartikel. Kom ihåg att faktapåståenden kan bevisas med bevis som statistik, observationer av en händelse och vetenskapliga bevis. Åsikter är subjektiva omdömen.
Presentera olika perspektiv: Försök alltid att lyfta fram flera olika perspektiv i dina nyhetsartiklar. Om någon kritiseras, se till att de får en chans att svara. I nyhetsartiklar uttrycker du inte din egen åsikt. Istället lär du dig från andra och delar sedan det du har lärt dig med allmänheten. Du måste försöka inkludera åsikter från olika experter eller de som påverkas av händelsen, för att få fram vad de olika sidorna är oense om. Även i en debattartikel kan du ta med den ”andra sidans” perspektiv, och sedan förklara varför du tycker att de har fel.
Se till att rubriken är sann: Se till att ditt innehåll stämmer överens med det som utlovas i rubriken, vare sig det är text, video eller podcast. Se också till att din rubrik är faktamässigt korrekt. Att locka läsare med en spännande rubrik är viktigt, men journalister måste sätta trovärdigheten först.
Inga annonser: Publicera inte artiklar med det enda syftet att främja en person, ett varumärke eller en organisation, eller att gynna dem ekonomiskt. Som reporter är ditt jobb att tjäna allmänhetens intressen, inte någon specifik organisation eller individ. Du kan publicera berättelser som framställer andra i en positiv dager men din drivkraft ska vara att informera och inspirera andra.
Undvik att använda anonyma källor. Använd aldrig anonyma källor, om det inte är så viktigt för allmänheten att att få informationen så att det överväger riskerna – och om den inte går att berätta på något annat sätt. Fundera över om du skulle kunna utsättas för påtryckningar att avslöja vem den anonyma personen är. Om du känner att du inte kan skydda dem, är det bäst att välja källor som kan framträda med sina namn.
Respektera andras integritet:
Skydda upphovsrätten:
Använd godkända bilder: Publicera bara bilder, videor och ljud som du är säker på att du får använda, och om du har tillåtelse, se till att ge författaren cred. Ännu bättre, använd ditt eget innehåll! Du kan inte ta vilket innehåll som helst som du hittar online och publicera det i din artikel. Ta reda på vem som har upphovsrätten och om de vill att någon återanvänder det. Det är alltid säkrare att använda eget innehåll. Då behöver du inte söka tillstånd och du kan vara säker på att du inte använder manipulerat, eller fejkat material.
Undvik plagiat. Om du använder information som publicerats av en annan mediekanal, måste du tydligt ange det.