Koppling till läroplan, MIK, Agenda 2030 och Barnkonventionen
Arbetet med Mobile Stories stärker elevernas medie- och informationskunnighet, MIK (digital kompetens och källkritik i läroplanen). Begreppet medie- och informationskunnighet definierar vad man behöver kunna utnyttja sina rättigheter i ett demokratiskt samhälle.
Enligt FN-organet Unesco handlar MIK om:
- Kunskap om medier och deras roll i ett demokratiskt samhälle
- Förmåga att finna, analysera och kritiskt värdera information.
- Förmåga att själv kunna skapa innehåll i olika former av medier.
Genom Mobile Stories verktyg lär sig eleverna om medier och journalistiska metoder (1). Målet att själv bli en trovärdig källa för verkliga mottagare gör att diskussionen om källors trovärdighet hamnar i fokus (2). Att själv skapa innehåll i olika former av medier (3) är enligt Unesco en viktig byggsten i MIK.
Media and Information Literacy Curriculum for Teachers | Unesco
Medie- och informationskunnighet kan kopplas till samtliga globala hållbarhetsmål. Tillgång till bra information är avgörande för att vi tillsammans ska kunna fatta de välgrundade beslut som leder till en fredlig och hållbar värld.
Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling | Skolverket
FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den ofta kallas är sedan 1 januari 2020 en en del av svensk lag.
I artikel 13 i barnkonventionen står:
• Barn har rätt till yttrandefrihet; att tänka, tycka och uttrycka sina åsikter, med respekt för andra personers rättigheter.
- HÖGSTADIET
- Värdegrund och uppdrag
- Samhällskunskap, 7-9
- Historia, 7-9
- Svenska, 7–9
- Förmågor, attityder och förhållningssätt
HÖGSTADIET
Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.
Ur ämnets syfte:
Undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv samt möjlighet att utveckla förståelse för hur olika intressen och åsikter uppstår och kommer till uttryck. Eleverna ska också ges verktyg att kritiskt granska hur olika aktörer försöker påverka samhällsutvecklingen genom information, ståndpunkter och argument i olika sammanhang och källor.
Genom undervisningen i ämnet ska eleven ges möjlighet att utveckla
- kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter,
- kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället, och
- förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Ur ämnets centrala innehåll:
- Friheter, rättigheter och skyldigheter i demokratiska samhällen. Dilemman som hänger samman med demokratiska rättigheter och skyldigheter, till exempel gränsen mellan yttrandefrihet och kränkningar i sociala medier.
- Hur media produceras, distribueras och konsumeras samt vilka möjligheter och svårigheter det kan innebära för mediernas roll i ett demokratiskt samhälle.
- Nyhetsvärdering och hur den kan påverka människors bilder av omvärlden. Hur individer och grupper framställs i media, till exempel utifrån kön och etnicitet, och hur detta kan påverka normbildning och värderingar.
- Kritisk granskning av information, ståndpunkter och argument som rör samhällsfrågor i såväl digitala medier som i andra typer av källor.
Arbetet med Mobile Stories sätter diskussioner om olika källors trovärdighet i fokus. Källkritiken genomsyrar stora delar av läroplanen i ämnet historia.
Ur ämnets centrala innehåll:
- Tolkning av historiska källor från någon tidsperiod och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
Ur ämnets syfte:
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmågan att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska ges möjlighet att kommunicera i digitala miljöer med interaktiva och föränderliga texter. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.
Undervisningen ska också bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och medier.
Ur ämnets centrala innehåll:
- Språkbruk, yttrandefrihet och integritet i digitala och andra medier och i olika sammanhang.
- Informationssökning på bibliotek och på internet, i böcker och massmedier samt genom intervjuer.
- Hur man refererar, citerar och gör källhänvisningar, även referenser till digitala medier.
- Hur man sovrar i en stor informationsmängd och prövar källors tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Arbetet med Mobile Stories ger eleverna möjlighet att utveckla förmågor, attityder och förhållningssätt som är centrala i flera ämnen i grundskolan. Här följer några av dessa:
- Analysera
- Kritiskt granska
- Uttrycka ståndpunkter
- Använda relevanta begrepp
- Värdera ståndpunkter
- Söka information och värdera dess trovärdighet och relevans
- GYMNASIET (GY25)
- Samhällskunskap, gymnasiet
- Historia, gymnasiet
- Engelska, gymnasiet
- Svenska, gymnasiet
- Förmågor, attityder och förhållningssätt
GYMNASIET
Ämnets syfte (GY25)
Samhällskunskapsundervisningen ska enligt GY25 ge eleverna verktyg för att:
”förstå samhällets organisation och aktörer, utveckla ett kritiskt förhållningssätt till information och mediebild samt förmåga att uttrycka och värdera ståndpunkter i demokratiska sammanhang.”
Och även:
”ta ställning i samhällsfrågor och argumentera med underbyggda resonemang.”
Genom Mobile Stories får elever:
• Arbeta aktivt med samhällsfrågor, både lokala och globala, och formulera sina egna perspektiv.
• Träna källkritik och analys av mediebild, t.ex. i frågor som rör desinformation, politisk påverkan och AI.
• Utveckla sin demokratiska kompetens genom att skriva för en offentlig plattform och delta i samhällsdebatt.
• Öva på argumentation, både skriftligt och muntligt, med krav på källhänvisning och saklighet.
Centralt innehåll – Samhällskunskap 1b / 1a1 (GY25)
Flera delar av det centrala innehållet i samhällskunskap kopplas direkt till arbete med Mobile Stories:
Demokrati och samhällsstyrning:
”Det svenska politiska systemet samt individens möjligheter till påverkan och deltagande i demokratiska processer.”
Exempel: Eleverna gör en intervju med en lokalpolitiker, skriver en granskning av ungdomars möjligheter till inflytande eller publicerar en debattartikel om ett aktuellt demokratiskt dilemma.
Rättigheter och rättssamhälle:
”De mänskliga rättigheterna i Sverige och världen samt deras betydelse i demokratiska samhällen.”
Exempel: Elever kan skapa reportage om MR-frågor, t.ex. pressfrihet i olika länder, diskriminering eller yttrandefrihet på sociala medier.
Medier och information:
”Nyhetsförmedlingens roll i samhället. Mediers innehåll, funktion och påverkan samt frågor om trovärdighet och källkritik.”
Exempel: Elever analyserar nyhetsrapportering om ett visst ämne, skapar egna nyhetsartiklar eller granskar desinformation och AI-genererat innehåll – med stöd av plattformens etiska riktlinjer.
Ekonomi och arbetsmarknad:
”Ekonomiska strukturer och villkor i samhället. Arbetsmarknadens funktionssätt och ungas situation.”
Exempel: Elever kan skriva om ungdomsarbetslöshet, ojämlikhet eller företagande och koppla dessa till egna erfarenheter, statistik och intervjuer.
Internationella frågor och globalisering:
”Internationella konflikter, samarbeten och organisationer samt deras påverkan på individ och samhälle.”
Exempel: En elev skriver ett reportage om hur klimatförändringar påverkar migration, eller intervjuar en person med erfarenhet av krig/flykt i relation till globala konflikter.
Ämnets syfte (GY25)
Enligt GY25 ska undervisningen i historia utveckla elevernas förmåga att:
”använda historiska begrepp och metoder, analysera samhällsförändringar över tid, och kritiskt granska och tolka källor och historiska framställningar.”
Samt:
”förstå hur historia används i olika sammanhang och hur olika perspektiv påverkar historiska tolkningar.”
Med Mobile Stories får eleverna arbeta med:
• Källkritik i praktiken genom att granska och referera till olika typer av historiska källor och framställningar.
• Historiebruk, t.ex. genom att analysera hur historia används i politiska debatter, populärkultur eller konspirationsteorier – och själva skapa journalistiska texter som problematiserar detta.
• Narrativt skrivande där de gestaltar historiska händelser ur olika perspektiv (t.ex. i form av reportage, personporträtt eller debattartiklar).
• Tillämpning av historiska begrepp i skrivande som publiceras för verkliga mottagare.
Centralt innehåll – Historia 1b / 1a1 (GY25)
Följande delar ur det centrala innehållet kan direkt kopplas till arbete med Mobile Stories:
Historiebruk:
”Hur historia används för olika syften och i olika sammanhang, till exempel i politiska argumentationer, underhållningskultur och utbildning.”
Exempel: Eleverna undersöker hur en historisk händelse används i debatten (t.ex. Förintelsen i samband med vaccinationsmotstånd eller krig i Gaza) och skriver ett granskande reportage eller en krönika.
Källkritik:
”Källkritisk granskning av historiskt källmaterial och historiska framställningar. Hur urval och tolkningar kan påverka historiska beskrivningar.”
Exempel: Eleverna jämför olika källor (t.ex. nyhetsartiklar, arkivmaterial, personliga berättelser) och refererar till dem i sina texter med stöd av plattformens inbyggda källstöd.
Historiska perspektiv och tolkningar:
”Olika perspektiv på historiska skeenden och händelser, till exempel klass, kön, etnicitet och generation.”
Exempel: Eleverna skriver reportage om historiska personer eller grupper vars berättelser ofta osynliggörs, och lyfter fram alternativa perspektiv.
Samband dåtid–nutid:
”Hur historiska händelser och strukturer påverkar samtiden och människors livsvillkor.”
Exempel: En elev undersöker och skriver om kolonialismens spår i dagens migrationsmönster eller om hur historien om rasbiologi påverkar dagens debatt om AI och diskriminering.
Ämnets syfte (GY25)
Undervisningen i engelska ska enligt GY25 utveckla elevernas förmåga att:
• förstå talad och skriven engelska i olika sammanhang,
• formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
• anpassa språket efter mottagare, syfte och situation,
• använda strategier för att lösa språkliga problem och förbättra sin kommunikation,
• reflektera över levnadsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i delar av världen där engelska används.
Mobile Stories ger eleverna möjlighet att skriva autentiska texter på engelska riktade till verkliga mottagare, med fokus på kommunikation, språkriktighet, kulturella perspektiv och kritisk reflektion.
Centralt innehåll – Engelska 5 och 6 (GY25)
Produktion och interaktion:
”Skriftlig produktion och interaktion i olika genrer med anpassning till mottagare, syfte och sammanhang.”
”Bearbetning, sammanställning och presentation av information från olika källor.”
Exempel: Elever skriver exempelvis reportage, artiklar eller opinionsinlägg på engelska, bearbetar sina texter med stöd av feedback och publicerar dem på plattformen. De lär sig att formulera sig korrekt, trovärdigt och intresseväckande för en bred målgrupp.
Strategier för språk och kommunikation:
”Strategier för att förstå och göra sig förstådd samt för att bearbeta och förbättra den egna produktionen.”
”Olika sätt att välja och använda språk, uttryckssätt, stil och struktur beroende på syfte, mottagare och situation.”
Exempel: Plattformen stödjer språkreflektion, självvärdering och redigering. Eleverna arbetar med olika genrer och får verktyg för att förbättra språket och tydliggöra budskapet.
Samhällsfrågor, kulturer och levnadsvillkor:
”Aktuella frågor och kulturella företeelser i delar av världen där engelska används, med koppling till elevernas egna erfarenheter och perspektiv.”
”Hur identitet, kulturell tillhörighet och värderingar uttrycks i olika medier.”
Exempel: Eleverna skriver om ämnen som klimatfrågor, rättvisa, jämställdhet eller ungdomars livsvillkor i olika engelskspråkiga länder, ofta kopplat till globala nyheter eller kulturella uttryck. Det gör undervisningen relevant och meningsfull.
Ämnets syfte (GY25)
Undervisningen i svenska ska enligt GY25 utveckla elevernas förmåga att:
• formulera sig och kommunicera i tal och skrift,
• anpassa språket efter syfte, mottagare och sammanhang,
• läsa, analysera och tolka olika texter,
• söka, värdera och använda information från olika källor,
• reflektera över språkets betydelse för individ och samhälle.
Mobile Stories ger eleverna konkreta verktyg för att uppnå dessa mål genom skrivuppgifter som riktar sig till en verklig mottagare, med stöd för källkritik, språkgranskning och publicistisk etik.
Centralt innehåll – Svenska 1 och 2 (GY25)
Flera delar av det centrala innehållet i svenskaämnet har tydlig koppling till arbetet i Mobile Stories:
Textproduktion och muntlig framställning:
”Strategier för att planera, producera och bearbeta olika typer av texter för hand och med digitala verktyg. Textuppbyggnad, språkriktighet och skrivprocess.”
”Muntlig framställning inför och i grupp med anpassning till syfte och situation.”
Exempel: Eleverna skriver reportage, debattartiklar, intervjuer eller krönikor, bearbetar sina texter utifrån respons och publicerar för en autentisk publik utanför klassrummet. De kan även förbereda muntliga presentationer om sina publicerade texter, som också kan bäddas in i artiklarna på plattformen.
Retorik och argumentation:
”Argumentationsteknik, hur argument kan byggas upp och anpassas efter syfte och mottagare.”
”Etiska och retoriska aspekter på kommunikation.”
Exempel: Eleverna skriver debattartiklar eller opinionsinlägg med fokus på saklighet, stil och trovärdighet. Plattformens inbyggda AI-riktlinjer och publicistiska vägledning hjälper eleverna att ta hänsyn till etiska dimensioner i sin kommunikation.
Informationssökning och källkritik:
”Söka, samla, strukturera, värdera och kritiskt granska information från olika källor och medier.”
”Hur källor används och redovisas i muntliga och skriftliga framställningar.”
Exempel: Elever får stöd i att dokumentera sina källor direkt i verktyget, där de även kan reflektera över källans relevans och trovärdighet. Detta ger ett naturligt arbetssätt för att integrera källkritik i det egna skrivandet.
Språk, stil och normer:
”Skillnader i språkanvändning beroende på syfte, mottagare och kommunikationssituation.”
”Språkliga normer och språkriktighet.”
Exempel: Elever tränar på att skriva journalistiskt, vilket innebär att de måste anpassa språk och stil till mottagare utanför klassrummet. De arbetar med rubriksättning, ingress, disposition och språklig tydlighet.
Utforskande och kritiskt förhållningssätt
”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att formulera frågor, söka och värdera information och pröva olika lösningar i olika sammanhang.”
Hur Mobile Stories stödjer detta:
• Elever arbetar journalistiskt genom att ställa frågor, söka och kritiskt granska information, intervjua källor och bedöma trovärdighet.
• Plattformens verktyg för källhantering och etisk vägledning stärker elevernas medie- och informationskunnighet.
• Elever tränar på att resonera kring komplexa samhällsfrågor och förhålla sig öppet till olika perspektiv.
Exempel: En elev skriver en artikel om konspirationsteorier kring klimatförändringar och undersöker både vetenskapliga källor och desinformation.
Ansvarstagande och handlingskraft
”Eleverna ska utveckla en vilja och förmåga att ta ansvar för sin omvärld, fatta beslut, agera och bidra till en hållbar utveckling.”
Hur Mobile Stories stödjer detta:
• Genom att välja ämnen och formulera budskap för verkliga mottagare utvecklar eleverna känslan av att deras röst spelar roll.
• Eleverna får verktyg att påverka, lyfta orättvisor och bidra till förändring via skrivandet.
• De övar på att ta ansvar för innehåll, språkbruk, källor och publicering i en verklig kontext.
Exempel: Elever publicerar texter om lokal miljöpåverkan, ungdomars psykiska hälsa eller inkludering i skolan, med syftet att väcka opinion.
Samarbete och kommunikation
”Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmågan att kommunicera och samarbeta i olika sammanhang och med människor med olika bakgrund och erfarenheter.”
Hur Mobile Stories stödjer detta:
• Arbetet sker ofta i par eller grupper, t.ex. vid research, intervjuer eller gemensamma skrivprojekt.
• Genom att rikta sig till en extern publik tränas eleverna i anpassad och respektfull kommunikation.
• De lär sig att ge och ta respons, både muntligt och skriftligt, med hjälp av mallar och redigeringsstöd.
Exempel: En grupp elever gör ett reportage tillsammans där de intervjuar personer med olika livserfarenheter och skapar en balanserad och inkluderande berättelse.
Självinsikt och självkännedom
”Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att reflektera över sig själva, sina val, värderingar och sin roll i samhället.”
Hur Mobile Stories stödjer detta:
• Genom att skriva texter om ämnen de själva brinner för, får eleverna syn på sina egna värderingar och drivkrafter.
• De uppmuntras att reflektera över sitt språkbruk, sin etik och sitt ansvar som avsändare i en demokratisk offentlighet.
• Arbetet stärker deras självtillit och upplevelse av meningsfullhet i skolarbetet.
Exempel: En elev skriver en personlig krönika om att växa upp i två kulturer och reflekterar över identitet, tillhörighet och språk.
Sammanfattning
Mobile Stories är ett konkret och elevnära sätt att omsätta målen i FAF i praktiken. Genom skrivande för verkliga mottagare tränas elevernas:
• Kritiskt tänkande
• Empati och ansvarstagande
• Kommunikativa förmåga
• Reflektionsförmåga och självinsikt
Det gör arbetet både ämnesövergripande och utbildande, i linje med hela gymnasieskolans demokratiska och kunskapsbildande uppdrag.
- ÅRSKURS 4-6
- Värdegrund och uppdrag
- Samhällskunskap, 4-6
- Svenska, 4-6
- Förmågor, attityder och förhållningssätt
ÅRSKURS 4-6
Eleverna ska kunna orientera sig och agera i en komplex verklighet med stort informationsflöde, ökad digitalisering och snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska information, fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.
Ur ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska syfta till att eleverna utvecklar förtrogenhet med demokrati och mänskliga rättigheter. Den ska bidra till att eleverna tillägnar sig kunskaper om värden och principer som utmärker ett demokratiskt samhälle samt om demokratiska processer och arbetssätt. På så sätt ska undervisningen ge eleverna förståelse för vad det innebär att vara en aktiv och ansvarstagande medborgare.
Undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- kunskaper om demokratiska värden och beslutsprocesser samt om mänskliga rättigheter,
- kunskaper om sociala, ekonomiska, politiska, rättsliga och mediala förhållanden och strukturer i samhället, och
- förmåga att analysera samhällsfrågor ur olika perspektiv och kritiskt granska hur de framställs i olika källor.
Ur centralt innehåll:
Beslutsfattande och politiska idéer
Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Hur individer och grupper kan påverka beslut, genom att rösta i allmänna val och till exempel genom elevråd i skolan eller genom att skapa opinion i sociala medier.
Rättigheter och rättsskipning
- De mänskliga rättigheterna och deras betydelse, inklusive barnets rättigheter i enlighet med barnkonventionen. Principen om likabehandling, inklusive skydd mot diskriminering.
Information och kommunikation
- Mediernas roll som informationsspridare, opinionsbildare och granskare av samhällets makthavare samt som underhållare.
- Hur digitala och andra medier kan användas ansvarsfullt utifrån sociala, etiska och rättsliga aspekter.
Granskning av samhällsfrågor
- Aktuella samhällsfrågor och olika perspektiv på dessa.
- Hur budskap, avsändare och syfte kan urskiljas och granskas med ett käll¬kri¬tiskt förhållningssätt i såväl digitala medier som i andra typer av källor som rör samhällsfrågor.
Ur ämnets syfte:
Undervisningen i ämnet svenska ska ge eleverna förutsättningar att utveckla:
- förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer,
- förmåga att anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang,
- förmåga att läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften,
- förmåga att söka information från olika källor och värdera dessa, och
- kunskaper om språk och språkbruk i Sverige och Norden.
Centralt innehåll:
Läsa och skriva
- Gemensamt och enskilt skrivande. Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar, såväl med som utan digitala verktyg.
- Bearbetning av egna och gemensamma texter till innehåll och form. Att ge och ta emot respons på texter.
- Handstil och att skriva med digitala verktyg.
- Språkliga strukturer och normer. Meningsbyggnad, med huvudsatser, bisatser och skiljetecken samt textbindning med hjälp av sambandsord. Stavning, ords böjningsformer och ordklasser.
Texter
- Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbakablickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger.
- Texter som kombinerar ord, bild och ljud samt texter i digitala miljöer. Texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag.
Språkbruk
- Ord och begrepp för att på ett varierat sätt uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
- Formellt och informellt språk. Skillnader i språkanvändning beroende på mottagare, syfte och sammanhang. Ansvarsfullt agerande vid kommunikation i digitala och andra medier.
Informationssökning och källkritik
- Informationssökning i några olika medier och källor, till exempel i uppslagsböcker, genom intervjuer och i söktjänster på internet.
- Hur man jämför källor och prövar deras tillförlitlighet med ett källkritiskt förhållningssätt.
Arbetet med Mobile Stories ger eleverna möjlighet att utveckla förmågor, attityder och förhållningssätt som är centrala i flera ämnen i grundskolan. Här följer några av dessa:
- Analysera
- Kritiskt granska
- Uttrycka ståndpunkter
- Använda relevanta begrepp
- Värdera ståndpunkter
- Söka information och värdera dess trovärdighet och relevans