Lär dig känna igen desinformation och konspirationsteorier

Klicka på bilden för att starta kursen

När du är klar kommer du att kunna:

  • Avslöja vad som döljer sig bakom rubriker och inlägg – och förstå varför falsk information sprids.
  • Genomskåda de knep och tekniker som används för att manipulera och vilseleda.
  • Känna igen psykologiska fällor som kan få vem som helst att tro på och sprida konspirationsteorier.
  • Använda beprövade metoder och smarta verktyg för att faktagranska och avslöja bluffar.
  • Lättare identifiera vilka källor du kan lita på.

 

Den här kursen hjälper dig att känna igen desinformationen när du möter den. Då kan du också bidra till att stoppa spridningen!

Materialet har skapats inom ramen för projektet TrustEd voices av föreningen Voice4You med stöd från Stiftelsen TiniusVideorna med experterna i kursen har tagits fram som en del i ett EU-finansierat projekt, ProMS, där organisationer från sex länder samarbetar för att stärka medie- och informationskunnigheten hos unga i olika delar av Europa. 

Kursen vänder sig till dig som går på högstadiet, i gymnasiet eller på folkhögskola. 

      

Till dig som är lärare

Syfte:

Kursen syftar till att stärka elevernas medie- och informationskunnighet (MIK) och deras förmåga att kritiskt granska information och källor. 

Målgrupp:

Elever på högstadiet, gymnasiet eller på folkhögskola

Kursens innehåll:

Kursen består av korta videor (ca 2-5 minuter, undertexter finns på svenska) och interaktiva övningar som eleverna kan genomföra på egen hand eller tillsammans i klassrummet. Det finns även diskussionsfrågor som passar för att diskuteras enligt modellen ”Enskilt–Par–Alla”, vilket uppmuntrar eleverna att först tänka själva, sedan diskutera i par och därefter gemensamt i helklass. Kursen beräknas ta 40 minuter + valfri tid för diskussionsfrågor.

 

Läroplan och hållbarhetsmål:

Kursen kan kopplas till övergripande mål och flera delar i framför allt ämnena Svenska och Samhällskunskap i Lgr22 respektive Gy25, är särskilt delarna som handlar om demokratisk kompetens, retorik och argumentation, kritiskt tänkande och digital kompetens.

Det finns också kopplingar till Agenda 2030, särskilt mål 4 (god utbildning för alla) genom att ge elever verktyg för livslångt lärande och kritiskt tänkande, samt mål 16 (fredliga och inkluderande samhällen) genom att motverka spridningen av falsk information och främja ett informerat och delaktigt samhälle.

Test och diplom:

Eleverna får möjlighet att göra ett kort test för att mäta vad de lärt sig. Om de klarar testet får de ett diplom som bevis på att de genomfört kursen. Eleverna behöver fylla i sitt namn i början av kursen om de vill ha namnet på diplomet.

Stöttas av: