Tipsartikel
- Vad är en tipsartikel?
- Hitta idéerna
- Kontakta experter
- Bild
- Hitta rubriken
- Så bygger du din tipsartikel
- Viktigt att tänka på
- Redovisa källorna
- Nå ut med din artikel
En tipsartikel är ingen egen artikeltyp, vi bara kallar den så. Din artikel kan handla om knep som du själv kommit på eller något du hört, sett eller läst om som du tycker är smart eller viktigt.
För att få idéer till vad du kan tipsa om i din artikel kan det vara bra att först diskutera med en kompis eller med din lärare.
Fundera på frågorna:
1. Vad är viktigt för dig och kanske för andra ungdomar där du bor?
2. Vad kan vi alla göra för att hjälpa till med måluppfyllelsen för det mål du valt att fokusera på?
3. Var kan du hitta experter på området eller information som du arbeta vidare med?
4. Kan du kontakta en expert eller är du kanske själv en expert eftersom du har egna idéer?
5. Vad kan enskilda individer ha för direkt nytta av att följa tipsen?
6. Vilken målgrupp vill du rikta dig till?
Det finns såklart olika sätt att kontakta experter. Du kan ringa, kontakta på sociala medier, mejla eller ta kontakt direkt om personen finns i din närhet.
Den här mallen kan vara bra att utgå ifrån om du mejlar någon som du inte känner:
Hej, jag heter _________ och går på skolan ___________ i _________. Vi gör ett arbete om Globala målen och undrar om vi skulle kunna få hjälp av dig att dela med dig av bra tips som handlar om ……….? Vi kanske också kommer att publicera artikeln på medieplattformen Mobilestories.se om det är okej med dig.
Vi har valt att kontakta dig för att ……………… Du får självklart läsa dina tips innan publicering. Vi skulle behöva en fin bild på dig också som vi kan ta när vi ses.
Hör gärna av dig med förslag på tider då du skulle kunna träffa oss.
Tack på förhand.
Med vänliga hälsningar _________________
Kontaktuppgifter __________________________
Fotografera eller illustrera en bild som du tycker beskriver något av de tips du vill sprida kunskap om.
Om du intervjuar en expert kan du fråga om du får ta en bild av hen i en situation som beskriver något av tipsen.
Obs! Var alltid noga med att säkerställa att eventuella personer på bilden kan tänka sig att vara med i din artikel på mobilestories.se. Du måste fråga även om personen inte syns tydligt på bilden.
Ladda ner en mall genom att klicka på bilden för att arbeta vidare med en bildidé.
I en ”tipsartikel” behöver du en tydlig vinkel som lockar till läsning. Ibland kan det vara lättare att börja med rubriken.
”Så lockar du bin och fjärilar till din balkong” skulle kunna vara en rubrik.
Att serva läsarna med tips som de direkt kan börja använda till exempel i sin vardag är något som kan locka till läsning.
Vad läsaren får, till exempel en vackrare balkong bör vara tydligt i din rubrik och ingress.
Att ha en expert som ger tipsen är ett bra sätt att stärka trovärdigheten. I fallet med balkongen skulle det kunna vara en trädgårdsmästare som ger tipsen.
Presentera sedan tipsen, ett i taget och en förklaring till varje tips. Kom ihåg att det ska vara enkelt att förstå för läsaren hur hen själv kan komma igång.
Avsluta med en uppmaning och berätta något om vad som kan bli bättre om läsaren följer tipsen, både på individ och samhällsnivå.
Exempel, om alla invånare i kommunen skulle snickra ett eget bihotell som inhyser 30 bin skulle vi i kommunen tillsammans kunna hjälpa XXX bin att överleva vintern vilket skulle betyda att bina har en chans att XXX.
Hitta källorna som stärker dina argument för att människor ska följa dina tips. Presentera källorna i löpande text och om du använder Mobile Stories i fälten för källor. Du behöver också en bra bild och en bildtext.
• Tänk på att din artikel kan läst av många personer om du väljer att publicera den på Mobilestories.se. Läsarna kan vara klasskamrater och lärare på skolan, men också personer som du inte känner.
• Tänk på att inte nämna några namn på personer om du skriver om saker som kan vara känsliga. Använd inte bilder på personer utan att stämma av detta med personen på bilden.
• Lägg lite extra tid på rubriken, ingressen (inledningen) och bilden i din artikel. Det kan öka dina chanser att väcka intresse och bli läst.
• Här kan du ta del av etiska regler som du bör följa då du publicerar artiklar, antingen det är på Mobile Stories eller en annan plattform.
I Mobile Stories får du hjälp av professionella journalister som delar med sig av tips till dig som är ung.
När du publicerar en artikel ska du alltid berätta för läsaren var informationen du använt kommer från. Det gör du i den löpande texten (se nedan) samt i boxen ”Källor” när du använder Mobile Stories.
- Vill du hänvisa till en text – till exempel en forskningsrapport, bok eller undersökning – som någon annan har skrivit? Då kan skriva på det här sättet: Åtta av tio vet inte vart de ska vända sig om de vill påverka ett politiskt beslut i kommunen, enligt en undersökning som gjorts av Myndigheten för Civilsamhällesfrågor, MUCF. Du kan också skriva såhär: Enligt statistik från SCB har män kortare medellivslängd…. “ eller “Svenska elever har blivit bättre på matte, enligt en kartläggning som Myndigheten XX gjort. Lägg gärna även in källorna som hyperlänkar i själva texten (det vill säga länka från namnet på källan i din text till den webbsida där du hämtat dina uppgifter).
- Om källan är en person som du pratat med använder du i stället ett talstreck, enligt den här modellen: – Som nyhetsreporter gäller att hela tiden leta i sin omgivning efter sådant som går utanför det vanliga, säger nyhetsreporter Förnamn Efternamn på tidningen Dagbladet.
- Lägg slutligen in länkarna till alla dina källor i boxen ”Källor” om du använder Mobile Stories.