Research och inspiration
- Läs på om målet
- Delmål och snabba tips
- Målkompassen
- Hur går det för Sverige?
- Hur går det för din kommun?
- Intervju med en nyhetschef
- Nyhetsgoogla
- Sidledes granskning
- Andra källor
- Exempel på journalistiska vinklar
Klicka på bilden för att läsa på om målet på Globala målens officiella hemsida.
Om Globala målens officiella hemsida: Globalamålen.se drivs av United Nations Development Programme, UNDP, med stöd från svenska Sida. UNDP arbetar i 170 länder för att avskaffa fattigdomen, minska ojämlikheter och främja fredliga och hållbara samhällen. UNDP I Sverige arbetar bland annat med att på olika sättet stötta genomförandet av Globala målen i Sverige.
Klicka på bilden för att komma till Globala målens officiella hemsida. Scrolla ner till delmålen och ”snabba tips”. Fundera över hur skolan eller din kommun kan vara med och driva utvecklingen framåt.
Om Globala målens officiella hemsida: Globalamålen.se drivs av United Nations Development Programme, UNDP, med stöd från svenska Sida. UNDP arbetar i 170 länder för att avskaffa fattigdomen, minska ojämlikheter och främja fredliga och hållbara samhällen. UNDP I Sverige arbetar bland annat med att på olika sättet stötta genomförandet av Globala målen i Sverige.
Gör Målkompassen för mål 13, Bekämpa klimatförändringarna.
Om Målkompassen: Målkompassen är ett spel som Globalamålen.se skapat för att stärka kunskapen om arbetet med Globala målen. Spelet bygger på den fakta som FN årligen tar fram om Globala målen.
Ta reda på hur det går för Sverige med måluppfyllelsen. Hur går det för Sverige jämfört med andra länder?
”Interaktiva kartan”, Sustainable development report.
Om ”Interaktiva kartan”: Interaktiva kartan bygger på FN-rapporten Sustainable Development Goals Report (Engelska), en översikt över hur det går med måluppfyllelsen i de olika länderna.
Klicka på bilden för att komma till ”Jämföraren” . Här kan du se hur det går för din kommun på olika områden.
Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA, är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. RKAs uppdrag är att underlätta uppföljning och analys av olika verksamheter i kommuner och regioner genom att tillhandahålla statistik i en databas – Kolada.
Läs Mediekopass intervju med Maria Stengård, Nyhetschef på på Dagens Nyheters klimatredaktion, om varför DN gör en särskild satsning på klimatet.
Mediekompass är ett hjälpmedel för lärare som vill använda tidningar i undervisningen. Bakom Mediekompass står Tidningsutgivarna (TU) som värnar om ett öppet och demokratiskt samhälle.
Så här kan du ”Nyhetsgoogla” men var observant. Använd medier du känner till och litar på.
Tips: Testa gärna även att skriva in dina sökord eller din sökfras på scholar.google.se. Här får du upp en träfflista med vetenskapliga, expertgranskade artiklar om de ämne du är intresserad av. Ibland kan du ta del av hela artiklar, men det enklaste är att först läsa sammanfattningen (det som kallas Abstract på forskarspråk).
Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill kolla upp? Gör då så här för att göra en lateral- eller sidledes granskning.
En viktig sak för journalisten är att vara påläst och hitta bra källor att hänvisa till.
Gå in på din kommuns hemsida och lär dig mer om hur din kommun jobbar med detta mål. Är du nöjd med hur din kommun presenterar arbetet med målet?
Om målet Bekämpa klimatförändringarna|Regeringen
Statistik gällande målet Bekämpa klimatförändringarna|Statistiska centralbyrån (SCB)
Video om målet Bekämpa klimatförändringar|Utbildningsradion (UR)
Om Sveriges energiläge|Energimyndigheten
Om kampen mot klimatförändringarna|EU
Så jobbar EU mot klimatförändringar|EU
Så påverkas haven av klimatföändringar|Naturskyddsföreningen
Så går det för klimatet just nu|Dagens Nyheter (DN)
Barns rättigheter|Barnombudsmannen
Framtidens klimat| Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI)
Nyheter om klimatanpassning|Klimatanpassning.se
Statistik om Sveriges utsläpp och upptag av växthusgaser|Naturvårdsverket
Varför förändras klimatet?|Naturskydsföreningen
Våra kläder | Naturskyddsföreningen
Alla journalistiska texter har en vinkel – en krok som får läsarna att tycka att den är intressant. Förutom att den ska väcka intresse så ska den förstås också vara sann, det vill säga ha täckning i texten. Vinkeln lyfts ofta fram i rubriken och i inledningen av en artikel eller ett nyhetsinslag.
Exempel på vinklar:
Nyhetsartiklar eller intervjuer:
Per, 14: “Jag har aldrig ens smakat kött”
Familjen som valde bort flyg för en härlig cykelsemester
Bilfria veckan i …..kommun inspirerar andra kommuner
Klassen: Vi samlade pengar till 100 träd i Tanzania
Influensern: Jag vill använda min röst till att uppmärksamma klimatfrågan
Det händer i …..kommun när det blir varmare
Hållbarhetssamordnaren: Så jobbar … kommun med beredskap inför klimathotet
Hållbarhetssamordnaren: ”Alla resor som görs av våra anställda klimatkompenseras”
Så mycket utsläpp har ……kommun
Så jobbar …..skolan med att minska sina utsläpp
Förslag på ämne för tipsartiklar alternativt krönikor:
Bygg en snygg och smart sorteringsstation hemma
Tvätta mindre, vädra mer!
Så testar du ditt klimatavtryck – bästa apparna
Bli miljösmart genom att spela
Ät mat efter säsong — fräschare och mer miljösmart