Research och inspiration
- Läs på om målet
- Delmål och snabba tips
- Målkompassen
- Hur går det för Sverige?
- Hur går det för din kommun?
- Intervju med en skolsamordnare
- Nyhetsgoogla
- Lateral granskning
- Andra källor
- Exempel på journalistiska vinklar
Klicka på bilden för att läsa på om målet på Globala målens officiella hemsida.
Om Globala målens officiella hemsida: Globalamalen.se drivs av United Nations Development Programme, UNDP, med stöd från svenska Sida. UNDP arbetar i 170 länder för att avskaffa fattigdomen, minska ojämlikheter och främja fredliga och hållbara samhällen. UNDP I Sverige arbetar bland annat med att på olika sättet stötta genomförandet av Globala målen i Sverige.
Klicka på bilden för att komma till Globala målens officiella hemsida. Scrolla ner till delmålen och ”snabba tips”. Fundera över hur skolan eller din kommun kan vara med och driva utvecklingen framåt.
Om Globala målens officiella hemsida: Globalamålen.se drivs av United Nations Development Programme, UNDP, med stöd från svenska Sida. UNDP arbetar i 170 länder för att avskaffa fattigdomen, minska ojämlikheter och främja fredliga och hållbara samhällen. UNDP I Sverige arbetar bland annat med att på olika sättet stötta genomförandet av Globala målen i Sverige.
Gör Målkompassen för mål 12, Hållbar konsumtion och produktion.
Om Målkompassen: Målkompassen är ett spel som Globalamålen.se skapat för att stärka kunskapen om arbetet med Globala målen. Spelet bygger på den fakta som FN årligen tar fram om Globala målen.
Ta reda på hur det går för Sverige med måluppfyllelsen. Hur går det för Sverige jämfört med andra länder?
”Interaktiva kartan”, Sustainable development report.
Om ”Interaktiva kartan”: Interaktiva kartan bygger på FN-rapporten Sustainable Development Goals Report (Engelska), en översikt över hur det går med måluppfyllelsen i de olika länderna.
Klicka på bilden för att komma till ”Jämföraren” . Här kan du se hur det går för din kommun på olika områden.
Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA, är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. RKAs uppdrag är att underlätta uppföljning och analys av olika verksamheter i kommuner och regioner genom att tillhandahålla statistik i en databas – Kolada.
Läs Mediekompass intervju med Anita Forsnäsgård, skolsamordnare på Konsumentverket som menar att det är en utmaning att var konsument idag.
Mediekompass är ett hjälpmedel för lärare som vill använda tidningar i undervisningen. Bakom Mediekompass står Tidningsutgivarna (TU) som värnar om ett öppet och demokratiskt samhälle.
Så här kan du ”Nyhetsgoogla” men var observant. Använd medier du känner till och litar på.
Tips: Testa gärna även att skriva in dina sökord eller din sökfras på scholar.google.se. Här får du upp en träfflista med vetenskapliga, expertgranskade artiklar om de ämne du är intresserad av. Ibland kan du ta del av hela artiklar, men det enklaste är att först läsa sammanfattningen (det som kallas Abstract på forskarspråk).
Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill kolla upp? Gör då så här för att göra en lateral- eller sidledes granskning.
En viktig sak för journalisten är att vara påläst och hitta bra källor att hänvisa till.
Gå in på din kommuns hemsida och lär dig mer om hur din kommun jobbar med detta mål. Är du nöjd med hur din kommun presenterar arbetet med målet?
Om målent Hållbar konsumtion och produktion|Regeringen
Statistik gällande målet Hållbar konsumtion och produktion|Statistiska centralbyrån (SCB)
Video om målet Hållbar konsumtion och produktion|Utbildningsradion (UR)
Statistik om behandling av avfall i Sverige|Naturvårdsverket
Statistik om avfallsmängder i Sverige|Naturvårdsverket
Statistik om återvinning av avfall och förpackningar i Sverige|Naturvårdsverket
Barns rättigheter|Barnombudsmannen
Hållbar produktion och konsumtion av mat|Jordbruksverket
Ett miljösmart klädval (2,12 min) | Naturskyddsföreningen
Kläder − värre för klimat än flyg och sjöfart tillsammans (2,04 min) | TV4 Nyheterna
Alla journalistiska texter har en vinkel – en krok som får läsarna att tycka att den är intressant. Förutom att den ska väcka intresse så ska den förstås också vara sann, det vill säga ha täckning i texten. Vinkeln lyfts ofta fram i rubriken och i inledningen av en artikel eller ett nyhetsinslag.
Exempel på vinklar:
Nyhetsartiklar eller intervjuer:
Familjen Olsson: Vi tömmer nästan aldrig vår soptunna längre, vi återvinner istället
Nu är det hett att lappa och laga
Hållbara ”shorts” hett på Youtube
Intervju med en gammelfarfar: “Vi fick aldrig nya kläder, det gick bra ändå”
…….skolan minskade matsvinnet genom att öka kunskapen
I hemkunskapen blir resterna till en fest
Invånarna som trivs i din kompost
Fotbollslaget: “Vi fixade loppis istället för att sälja onödiga nya grejer”
Kocken: 50 procent av barnen på …….skolan äter vegetariskt
Black Friday lockar inte ……..borna längre
Berit i secondhandbutiken: “Varje kund är en vinst för miljön”
Förslag på ämne för tipsartiklar alternativt krönikor:
Youtubekanalerna för bästa gör-det-självpresenterna
Hållbar semester — 5 tips på hur du kan få till den
5 upplevelser du kan ge i present istället för grejer
Fixa bästa picnickmaten
Hållbara influencers du bara måste ha koll på
Badrumsskåpet helt utan gifter — så gör du