Research och inspiration
- Läs på om målet
- Delmål och snabba tips
- Målkompassen
- Hur går det för Sverige?
- Hur går det för din kommun?
- Intervju med ledamot i Ung media
- Nyhetsgoogla
- Sidledes granskning
- Fler källor
- Exempel på journalistiska vinklar
Klicka på bilden för att läsa på om målet på Globala målens officiella hemsida.
Om Globala målens officiella hemsida: Globalamalen.se drivs av United Nations Development Programme, UNDP, med stöd från svenska Sida. UNDP arbetar i 170 länder för att avskaffa fattigdomen, minska ojämlikheter och främja fredliga och hållbara samhällen. UNDP I Sverige arbetar bland annat med att på olika sättet stötta genomförandet av Globala målen i Sverige.
Klicka på bilden och scrolla ned på Globala målens officiella hemsida för att läsa om delmålen och ”snabba tips”. Fundera gärna över hur din skola eller kommun kan vara med och driva utvecklingen framåt.
Om Globala målens officiella hemsida: Globalamålen.se drivs av United Nations Development Programme, UNDP, med stöd från svenska Sida. UNDP arbetar i 170 länder för att avskaffa fattigdomen, minska ojämlikheter och främja fredliga och hållbara samhällen. UNDP I Sverige arbetar bland annat med att på olika sättet stötta genomförandet av Globala målen i Sverige.
Gör Målkompassen för Mål 10: Minskad ojämlikhet
Om Målkompassen: Målkompassen är ett spel som Globalamålen.se skapat för att stärka kunskapen om arbetet med Globala målen. Spelet bygger på den fakta som FN årligen tar fram om Globala målen.
Ta hjälp av ”Interaktiva kartan” (på engelska), för att se hur det går för Sverige med måluppfyllelsen. Hur går det för Sverige jämfört med andra länder?
Om ”Interaktiva kartan”: Interaktiva kartan bygger på FN-rapporten Sustainable Development Goals Report (Engelska), en översikt över hur det går med måluppfyllelsen i de olika länderna.
Klicka på bilden för att komma till ”Jämföraren” . Här kan du se hur det går för din kommun på olika områden.
Om ”Jämföraren”: Rådet för främjande av kommunala analyser, RKA, är en ideell förening som bildats i samarbete mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. RKAs uppdrag är att underlätta uppföljning och analys av olika verksamheter i kommuner och regioner genom att tillhandahålla statistik i en databas – Kolada.
En organisation som arbetar för att göra mediavärlden mer jämlik genom att involvera fler unga i skapandeprocessen är Ung Media. Läs artikeln med Agnes Hansius, förtroendevald ledamot i Ung Medias förbundsstyrelse.
Mediekompass är ett hjälpmedel för lärare som vill använda tidningar i undervisningen. Bakom Mediekompass står Tidningsutgivarna (TU) som värnar om ett öppet och demokratiskt samhälle.
Så här kan du ”Nyhetsgoogla” men var observant. Använd medier du känner till och litar på.
Tips: Testa gärna även att skriva in dina sökord eller din sökfras på scholar.google.se. Här får du upp en träfflista med vetenskapliga, expertgranskade artiklar om de ämne du är intresserad av. Ibland kan du ta del av hela artiklar, men det enklaste är att först läsa sammanfattningen (det som kallas Abstract på forskarspråk).
Har du stött på ett påstående eller en nyhet som du vill kolla upp? Gör då så här för att göra en lateral- eller sidledes granskning.
Att vara påläst och hitta bra källor att hänvisa till, är viktigt för en journalist. Här är några förslag på bra källor till information, men du kan säkert hitta fler.
Gå in på din kommuns hemsida och lär dig mer om hur din kommun jobbar med detta mål. Är du nöjd med hur din kommun presenterar arbetet med målet?
Om målet Minskad ojämlikhet|Regeringen
Statistik gällande målet Minskad ojämlikhet|Statistiska centralbyrån (SCB)
Video om målet Minskad ojämlikhet|Utbildningsradion (UR)
Om målet Minskad ojämlikhet|Myndigheten för delaktighet
Om Målet Minskad ojämlikhet|Friends
Forskning om social utsatthet|Samhällsvetenskapliga fakulteten | Lunds universitet
Om ojämlikhet i hälsa|Folkhälsomyndigheten
Barns rättigheter|Barnombudsmannen
Alla journalistiska texter har en vinkel – en krok som får läsarna att tycka att den är intressant. Förutom att den ska väcka intresse så ska den förstås också vara sann, det vill säga ha täckning i texten. Vinkeln lyfts ofta fram i rubriken och i inledningen av en artikel eller ett nyhetsinslag.
Exempel på vinklar:
Nyhetsartiklar eller intervjuer:
Hållbarhetssamordnaren jublar: ”Vår kommun bäst i Sverige på ekonomisk jämlikhet”
Hedwig, 18 startade språkcafé som sommarjobb
Svenska med baby en succé i …..kommun
Facebookgruppen som gav alla en vän
Hon hjälper migranter att hitta fritidsaktiviteter
Entreprenörerna: Våra olika bakgrunder blev vår främsta tillgång
Stort tryck på cykelkursen
Zahra från ……..: “Svenskarna verkar lite blyga”
Bara en ung person i veckan syns i lokaltidningen
Lisa blev mentor för en migrant: ”Jag älskar våra pratstunder”
Matlagningskursen där alla är experter: Vi får alla bra självförtroende
Företaget där ALLA tjänar lika
Tipsartiklar eller krönikor:
Så får du en vän som inte är precis som du
Roligaste volontärjobben för minskad ojämlikhet
Så motverkar du stereotyper på nätet
Så anmäler du kommentarer på nätet – som inte ska vara där