Bli ungdomsreporter för ett hållbart lokalsamhälle!
Välkommen till Mobile Stories lektionsmaterial om Globala Målen och Agenda 2030! Journalistik är ett fantastiskt sätt att utforska och lära sig mer om ett ämne – och sprida kunskap till andra. I det här lektionsmaterialet guidas du som går på högstadiet eller gymnasiet i att göra proffsiga artiklar eller poddar som kan göra skillnad.
Bild: Martin Axkull
De globala hållbarhetsmålen är 17 mål som FNs medlemsländer kommit överens för att göra världen mer hållbar och rättvis fram till år 2030. Målen handlar bland annat om att minska fattigdom, förbättra hälsa och utbildning, om jämställdhet, rent vatten och energi och minskade klimatförändringar. Samtliga FNs 193 medlemsländer har ställt sig bakom målen och även tagit på sig ansvaret för att de ska bli verklighet.
1. Få koll på de Globala målen och hur de hänger ihop genom att gå in på Globalamalen.se.
2. Ta reda på vilka mål som du är mest intresserad av genom att bli målmedveten. Gör testet!
3. Kolla upp, hur går det för Sverige?
4. Hur går det för din kommun?
5. Klicka på det mål som du är intresserad av för att få hjälp med din journalistik. Lycka till!
👩🏫 Till dig som är lärare, rektor eller skolbibliotekarie 🧑🏫
Om Ungdomsreportrar för ett hållbart lokalsamhälle
Detta lektionspaket är framtaget av oss, Jenny Sköld och Lotta Bergseth, journalister och grundare av Mobile Stories i samarbete med Charlotta Granath, lärare, lärarutbildare och författare. Charlotta Granath har tillsammans med Parul Sharma skrivit boken Lärarnas Agenda 2030. Upplägget är producerat i projektet ”Stärk unga med MIK” och finansieras av Googles globala välgörenhetsorganisation, Google.org genom den ideella föreningen Voice4you.
Övergripande mål med upplägget: Elever ska lära sig mer om de Globala målen genom att använda sig av journalistiska metoder, med allt vad det innebär i form av research, intervjuer, samarbete, att uttrycka sig i ord och bild samt möjligheten att nå en publik utanför skolan. Eleverna får genom sitt journalistiska uppdrag en anledning att kontakta och ställa frågor till makthavare, inspiratörer eller experter utanför skolan, och på så vis träna sig på att ta kontakt och samtidigt knyta kontakter de själva kan ha nytta av i framtiden.
Upplägget resulterar i artiklar, poddar eller videor, avsedda för digital publicering. De elever som har tillgång till Mobile Stories utbildande publiceringsverktyg kan, efter godkännande av lärare eller skolbibliotekarie välja publicera sina artiklar på Mobile Stories öppna plattform och på så vis sprida kunskap i sin kommun och i resten av landet.
Här kan du läsa artiklar från elever på olika platser i landet som använt Mobile Stories publiceringsverktyg. Du kan använda uppläggen även om du inte använder Mobile Stories verktyg, men så klart är det bra om det finns en yta att publicera elevernas artiklar på.
Om Mobile Stories
Mobile Stories erbjuder ett verktyg och en plattform för att lyfta barns och ungas röster samt ett verktyg för att träna sitt källkritiska tänkande genom att själv bli en trovärdig källa. Eleverna tränar också sin förmåga att uttrycka sig och befäster sina kunskaper genom att berätta för en mottagare om vad de själva lärt sig. Mobile Stories vision är ett samhälle där unga inte bara fostras till demokratiska medborgare utan faktiskt deltar på riktigt och påverkar samhällsutvecklingen. Vi vill att unga förstår vikten av att själv vara en trovärdig källa för att kunna påverka, informera, lära andra och väcka debatt. Målet är att ungas röster också används av de som fattar beslut om ungas vardag och framtid.
Vill du som är lärare eller skolbibliotekarie ha ett testkonto eller en kort demo via länk av Mobile Stories är du välkommen att höra av dig till info@mobilesories.se. Här kan du hitta mer info om hur verktyget fungerar. https://publiceringsverktyg.mobilestories.se
Elevpublicistens etiska regler
Elever som arbetar med Mobile Stories behöver följa “Elevpublicistens etiska regler”. De finns inne i verktyget i inloggat läge också.
Förenklat handlar de om att:
- Vara noggrann med sina källor och aldrig publicera felaktigheter eller bidra till ryktesspridning på nätet.
- Aldrig kränka någons upphovsrätt eller användarvillkoren för gratis bilder hämtade från nätet (använd helst egna bilder eller illustrationer!)
- Undvika att såra eller kränka en enskild person eller grupp i samhället.
- Skilja på åsikter och fakta.
Källkritik
När eleverna skapar artiklar i Mobile Stories ska de alltid ange minst en källa. Genom att själv skapa artiklar får de öva sig i att själva bli trovärdiga källor. Genom att hjälpas åt och granska varandras artiklar (inbyggt i processen i Mobile Stories) blir diskussionen om källor levande i klassrummet.
Diskussionsövning: Vem/vad kan vara en trovärdig källa?
Vanliga källor inom journalistiken:
- Experten. Om din källa är en expert som du pratat med, exempelvis en forskare, ska det framgå vad som gör att just den personen är trovärdig. Experten bör ha en specialkunskap om just det som hen uttalar sig om.
- Caset. Caset är en intervjuperson som på något sätt är berörd av det du skriver om. Det kan vara någon som har upplevt en orättvisa eller någon som gjort något bra och som kan inspirera andra.
- Vittnet. Ett vittne är någon som kan bekräfta det du skriver om Du ska helst samla in fler än ett vittnesmål som pekar på att händelsen som du tar upp i din artikel har ägt rum.
- Bilden. En bild, stillbild eller rörlig bild, som visar en något som händer kan också vara en källa. Tänk på att bilder kan ha manipulerats och inte alltid är sanna.
- Dokumentet. Ett dokument kan vara till exempel ett skrivet brev eller mejl, anteckningar från ett möte eller ett beslut från en myndighet eller från regeringen.
- Du. Du själv blir naturligtvis en källa när du publicerar något på nätet.
Vill du komma igång med Mobile Stories?
Vill du som är lärare eller skolbibliotekarie ha ett testkonto, en kort demo via länk av Mobile Stories är du välkommen att höra av dig till hej@mobilestories.se.
För att använda Mobile Stories med dina elever behöver vi skriva ett samarbetsavtal + GDPR med din skola eller kommun. Vanligtvis är det rektor eller ansvarig på utbildningsförvaltningen som skriver på avtalen. Du hittar våra priser här:
Läroplanen, Globala mål och barnkonventionen
Läs här om kopplingen till läroplanen.
Stöd för lärare och skolbibliotekarier
Om du använder Mobile Stories finns det gott om information kring publiceringar i verktyget. Du hittar hjälpen under (i)-tecknen i ”Artikelläge” och i gruppens ”Nyhetsrum”.
Video om hur du startar upp Mobile Stories med klassen.
Lärarnas agenda. I denna metodhandbok kopplas begreppet hållbar utveckling till verkliga frågor. Syftet är att inspirera och visa möjligheter för arbetet med Agenda 2030 och de globala målen för hållbar utveckling.
”Publiceringskurs för skolan” (för lärare, kan göras i delar och helt i egen takt).
Statens medieråds och Mediekompass material, Publicistguiden.
Vi på Mobile Stories kan gärna svara på frågor om journalistik och publiceringar. Hör av dig till jenny@mobilestories.se